Mestni električni avtomobil – koncept SEV
SLOVENSKO ELEKTRIČNO VOZILO
mestni električni avtomobil – koncept, v nadaljevanju: Projekt SEV
Projekt SEV vsebuje razvoj in izdelavo majhnega električnega vozila (EV) za krajše potovalne razdalje v:
- urbanem okolju
- ruralnem okolju
- sistemu deljenja vozila (carsharing)
Carsharing postaja modern način uporabe osebnih vozil, ki zahteva nekaj prilagoditev za boljšo souporabo.
Razvoj in izvajanje projekta SEV sta usmerjena predvsem v energetsko varčnost in uspešno pridobivanje energije z regeneracijo, ki nastaja v poteku vožnje pri zaviranju, pri vožnji po strmini navzdol in tudi pri nihanju celotne mase vozila in zapolnjuje prazen prostor med bicikljem ali motobicikljem in avtomobilom razreda M. Energetska varčnost je odvisna predvsem od teže, zračnega upora in pravilno izbranega pogonskega sistema. Ciljna vrednost energetske varčnosti znaša 50 Wh/km (5 kWh/100 km). V tem obdobju je poraba energije aktualne tehnologije v razponu od 180 Wh/km – 220 Wh/km (18 kWh/100km-22 kWh/100 km). Da je možno izdelat EV z manjšo porabo energije, to potrjuje VW-projekt XL-1.
Za uspešno izvedbo projekta SEV je priporočljivo upoštevati določena tehnična izhodišča :
- energetsko varčnost in regeneracija energije
- minimalna teža
- minimalni zračni upor
- razgradljivost vozila
- enostavno vzdrževanje in čiščenje vozila
Projekt SEV temelji na teh priporočilih, kar je razvidno v nadaljevanju predstavitve:
HOMOLOGACIJA: projekt SEV zajema ES homologacija za dvo in trikolesna motorna vozila (L6e, L7e)
PLATFORMA:
Osnovna platforma temelji na samonosni šasiji z karoserijo izdelano z kompozitnimi materiali (karbon) in s tehnologijo brizganja materiala v zato izdelane naprave. Karoserija je oblikovana in izdelana v kapljičasti obliki, ki omogoča dober aerodinamični efekt (Cx= 0,2) in zelo ojačenem zaključkom, ki se na zadnjem delu končuje z varnostnim lokom v obliki aerodinamičnega krila, ki preprečuje poškodbe potnikov pri eventualni prevrnitvi vozila. Karoserija je tudi konstrukcijsko ustrezno ojačena proti bočnimi udarci.
BATERIJSKI SKLOP, ODLAGALNI PROSTOR:
Potniški prostor na sprednjem delu je rezerviran za baterijski sklop ( Li Fe PO4,10 kWh, 48V) in nad baterijskim sklopom tudi odlagalni prostor (250 l) za osebno prtljago.
ARMATURNA PLOŠČA:
Armaturna plošča je minimalna, opremljena samo z zakonsko predpisanimi instrumenti in stikali ter instrumenti za spremljanje energetskih parametrov (poraba energije, napetost, tok itd.). Armatura ne vsebuje raznih večjih displejev, ki negativno vplivajo na zbranost voznikov, enako kot TV, telefon, kajenje itd.
POGONSKI SKLOP:
Inovativni pogonski sklop preko dveh elektromotorjev (3 kW+ 3 kW, 48 V) in avtomatskega menjalnika (CVT) poganja zadnja kolesa z zoženim kolotekom (420 mm). Predstavljen način pogona omogoča optimalno izrabo motornega navora ki zelo zmanjšuje vpliv zagonskih tokov in zadošča za končno hitrost (80 km/h), pospeševanje (0-60 km/h – 8 s) in tudi solidno vožnjo v strmino navzgor (20 %) (40-50 km/h), vse to pa zelo vpliva na podaljšanje življenjske dobe baterij.
POLNJENJE:
Baterije v baterijskem sklopu (10 kWh) se praviloma polni preko hišne napeljave (220 /380 V) v treh urah (220 V ) in eni uri (380 V ). Baterije v baterijskem sklopu je možno polniti tudi na hitrih polnilnicah, vendar se to ne priporoča zaradi večjih energetskih obremenitev, kar negativno vplivajo na življenjsko dobo baterij.
GRETJE:
V zimskem obdobju je grelni sistem urejen z samostojnim grelcem na bio gorivo, ki ne obremenjuje kapaciteto baterij.
SVETLOBNA TELESA:
Vsa vgrajena svetlobna telesa so v LED tehnologiji razen svetlobnega telesa za kratko-dolgo osvetljevanje, ki je izvedeno v ksenonski tehnologiji.

REGENERATIVNA ENERGIJA:
Dobra stran elektromotornega pogona je v lastnosti, da se pri zaviranju ali vožnji po strmini navzdol elektromotor iz pogonske smeri preusmeri v generatorsko smer, ki pri tem pridobiva električno energijo in jo shranjuje v baterijah baterijskega sklopa. Električno energijo se lahko pridobiva tudi med vožnjo, kjer se izkorišča nihalno energijo mase EV in se preko elektrogeneratorskih blažilnikov shranjuje v baterijah baterijskega sklopa. Sončna energija, ki deluje na vozilo, predvsem v ugodnih vremenskih razmerah se preko solarnih elementov (1.5 m2) prav tako shranjuje v baterijah baterijskega sklopa. Cilj projekta SEV je shraniti do 50 % dodatne energije.
VZDRŽEVANJE:
Znano je, da je vzdrževanje EV manj zahtevno zaradi manjšega števila vrtečih delov. Projekt SEV je še dodatno prijaznejši z manj obremenjenimi in enostavnejšimi deli, ki so vgrajeni v EV. To pomeni tudi daljšo življenjsko dobo EV.
RAZGRADNJA:
Vsako napravo – tudi EV vozilo – je potrebno po življenjski dobi razgraditi in po možnosti uporabiti odpadne surovine v nadaljnji produkciji. Materiali vgrajeni v projektu SEV so standardni (problem baterij je globalni ) zato je tudi razgradnja v okviru sedanjih standardov.
ČIŠČENJE:
Projekt SEV je namenjen tudi za sistem carsharing. Ta sistem odpira nekaj dodatnih vprašanj in to predvsem v zvezi z čiščenjem vozila med posameznimi predajami. V tem obdobju to po dostopnih informacijah še ne deluje zadovoljivo. Morda je to zaradi manjše aktivnosti neopazno. Z razširitvijo sistema pa je pričakovati določene probleme. Končne rešitve še ni, so pa določene ideje, ki še niso tehnološko dovršene vendar obstaja veliko možnostjo končnega uspeha.
STANJE PROJEKTA:
Osnovna ideja je iz 90 let prejšnjega stoletja, takrat se je izdelala raziskava o prevoznih navadah Slovencev. Ta se do današnjih dni ni spremenila ( eno vozilo – 1 do 2 osebe). Že v tistem obdobju se je razmišljalo o izdelavi majhnega vozila z bencinskim motorjem in trilitrsko porabo goriva na 100 km. Problem je nastal, kako izdelati lahko in varno dvosedežno vozilo. Zaradi stanja tedanje tehnologije in drugih tehničnih ovir je bil to velik izziv, ki ni bil udejanjen.
V poznejših letih (2004, 2005, 2006 ) so se pojavile nove tehnologije ( kompoziti, Li-baterije, elektromotorji z upravljanjem itd), zato je prišlo je do novega zagona v elektrifikaciji vozil vključenih v promet. Nastal je prvi poizkus izdelave lahkega osebnega vozila (EV). Preizkušen je bil na domačih testirnih poligonih. V letih 2012 – 2018 je bil dopolnjen in preizkušen drugi prototip EV. Tudi v tej fazi razvoja so se pokazale potrebe po dopolnitvi in preoblikovanju nekaj komponent. Z nadaljevanjem razvoja EV in prilagajanju projektu SEV, je ta pripravljen za vnovično preizkušanje.
NASLEDNJI RAZVOJNI KORAK:
Potrebno je pripraviti tehnologijo in produkcijske kapacitete za izdelavo poizkusne količine (cca 20 vozil) za potrebe homologacije, prodajnih aktivnosti, priprave investicijskih aktivnosti idt ).
PRIMERJALNI PREGLED:
V Sloveniji obstaja produkcija samo v Novem mestu (REVOZ – SMARTWO EV). Prisotna pa je kar številčna predelava standardnih osebnih vozil na fosilna goriva. Obseg predelave je izražen v zamenjavi standardnega motorja z električnim in vgradnjo ustreznih baterijskih sklopov ter ostalih elementov, ki so potrebni za delovanje celotnega sistema. Tako predelani avtomobili imajo podobne vozne lastnosti in se ne morejo primerjati z pravilno izdelanimi avtomobili na električnimi pogon (teža, zračni upor itd ). Vsa preostala EV in hibridna vozila so pridobljena iz tujine in so praviloma višjega cenovnega razreda. Neposredno konkurenčni so EV kitajske produkcije, ki so po ceni konkurenčni, po kvaliteti izdelave pa ne dosegajo evropskih pričakovanj.
Projekt SEV predvideva doseganje konkurenčne cene (do 10 000 EUR), v tehničnem pogledu pa ustrezna težo, zmanjšan zračni upor, izboljšan regenerativni postopek, kar v skupnem seštevku pomeni, manjšo porabo električne energije v primerjavi z konkurenčnimi EV. Notranjost je prostorna z dobrim pregledom na dogajanje v prometu in je v tem segmentu konkurenčna z EV višjega cenovnega razreda. Namenjen je tudi za promet v sistemu carsharing, kjer je tudi SMARTWO EV že del tega sistema, zato je dobrodošla primerjalna informacija med projektom SEV in SMARTWO EV.
PRIMERJALNA TABELA | SEV ccc | SMARTWO EV |
Število sedežev | 2 | 2 |
Motor ( kW ) | 6 | 41 |
Navor ( Nm ) | 20 | 160 |
CVT prenos | yes | no |
Pospešek 0-60 ( s ) Max. hitrost ( km/h ) | 8 80 | 4,9 130 |
Domet ( km ) | 100-150 | 160 |
Kapaciteta baterij ( kWh ) | 10 | 17,6 |
Tip baterije | Li Fe PO4 | Li ion |
Polnjenje hišna nap. – 0-100 % ( h ) | 3 | 4,9 |
Poraba energije(kWh/100 km ) | 4-6 | 15,8 |
Dimenzije L x W x H ( m ) | 2,45 x 1.5 x 1,5 | 2,7 x 1,6 x 1,5 |
Medosnost ( m ) | 1,8 | 1,8 |
Kolotek spredaj/zadaj ( m ) | 1,15/0,42 | 1,47/1,43 |
Premer obračanja ( m ) | 5,2 | 7,0 |
Odlagalni prostor max. ( L ) | 300 | 350 |
Teža ( kg ) | 350 | 1085 |
Cena ( EUR ) | 10 000 | 25 000 |
DODATEK:
Projekt SEV se razvija v upanju, da je to najučinkovitejši sistem po ekološki kakor tudi po finančni plati. V času izvajanja projekta SEV so se iskali načini, kako naj se čim manj dodatno obremeni obstoječi energetski sistem z potrebno infrastrukturo.
Porodila se je ideja potrjena z podpornimi izračuni, da je možno to doseči z recikliranjem odpadne tople vode v posamezni stanovanjski enoti, ki se sicer odvede v odtok. Z zbiranjem odpadne tople vode in z ustreznim reciklažnim postopkom (manjšo toplotno črpalko ), se lahko pridobi do 4 kWh neto toplotne energije v obliki čiste tople vode, ki se jo nato vrača v življenjski cikel. Izračun velja za dnevno porabo tople vode (150 L, 40 °C ) štiričlanske družine. Reciklirana energija (4 kWh) pomenu znižan strošek porabljene električne energije stanovanjske enote, v širšem pomenu pa je ta energija že zadostna za povprečno dnevno uporabo majhnega EV (projekt SEV), kar bi v primeru enormnega povečanja EV, pripomoglo k uravnoteženju energetske bilance države.
Alfa&Omega doo Alič Janez
Kavčičeva 34
1000 Ljubljana
Slovenija
e-mail: alfaomegadoo@siol.net
Ljubljana, 5. 5. 2019
Poglej tudi Mobilnost za trajnostno prihodnost