Predlagam.vladi.si
Sončne elektrarne omogočajo hiter prehod v energijsko neodvisnost. Za gospodinjske odjemalce je primerna shema samooskrbe, ki omogoča rabo elektrike iz lastne sončne elektrarne. Glede na napovedane podražitve energentov je povečano zanimanje za sončne elektrarne v samooskrbi. Že v začetku leta 2022 je zmanjkalo nepovratnih spodbud Eko sklada, vedno več pa je zavrnitev soglasij za postavitev samooskrbnih sončnih elektrarn zaradi neustreznega distribucijskega omrežja.
Predlagamo, da vlada z eno potezo uredi oboje. Z oprostitvijo DDV na sončne elektrarne bo vlada pomagala občanom podobno, kot je pomagala s spodbudo preko Eko sklada, le z manj birokracije. S preusmeritvijo denarja, ki je rezerviran za nove spodbude v sončne elektrarne v pospešeno posodobitev distribucijskega omrežja pa bo vlada omogočila priklop sončnih elektrarn tudi tam, kjer je električno omrežje neustrezno. Hkrati bo vlada podprla gradnjo sončnh elektrarn in posodobitev distribucijskega omrežja. Podprite predlog, podpišite peticijo.
Izkoristimo direktivo EU
EU je sprejela direktivo, ki omogoča znižanje DDV na več vrst blaga, vključno s sončnimi paneli. Direktiva št. 2022/542 je bila objavljena v Uradnem listu Evropske unije 5. aprila 2022. Po novih določbah bodo države članice lahko prosto uporabljale stopnjo DDV od 0 % do 5 %. Če bo Slovenija pravilno odločila, bodo sončni paneli brez davka.
Document 32022L0542
Direktiva dovoljuje, da so sončni paneli brez davka.
(3) | vstavi se naslednja točka: „(10c) dobava in namestitev sončnih panelov na in ob zasebna bivališča, stanovanja ter javne in druge stavbe, ki se uporabljajo za dejavnosti v javnem interesu;“; |
Svet Evropske unije je sprejel direktivo, ki državam članicam omogoča znižanje davka na dodano vrednost (DDV) za določene izdelke in storitve, ki so skladni z okoljsko in zdravstveno politiko EU. To davčno olajšavo je dovoljeno uporabiti tudi za sončne panele za stanovanjsko uporabo, poleg storitev prevoza in potniškega prometa, knjig, časopisov in papirnatih publikacij ter digitalnih medijev ter nekaterih farmacevtskih in medicinskih izdelkov.
Kako pa se bodo odločili pri nas? Bodo še vedno bolj papeški od papeža in obračunavali 9,5% DDV za vgrajene sončne panele namesto oprostitve DDV tako, da bi bili sončni paneli brez davka?
Oprostitev DDV za sončne panele bi bila odlična spodbuda za prehod na obnovljive vire. Upajmo na najboljše.
Odgovor
22.09.2022, Odziv Ministrstva za finance
V zvezi s prejeto pobudo uvodoma pojasnjujemo, da je sistem obdavčevanja dobav blaga in storitev z DDV v Republiki Sloveniji določen z Zakonom o davku na dodano vrednost (Uradni list RS, št. 13/11 – uradno prečiščeno besedilo, 18/11, 78/11, 38/12, 83/12, 86/14, 90/15, 77/18, 59/19, 72/19, 196/21 – ZDOsk, 3/22 in 29/22 – ZUOPDCE; v nadaljevanju: ZDDV-1), ki je urejen in uveden tudi skladno z Direktivo Sveta 2006/112/ES z dne 28. novembra 2006 o skupnem sistemu davka na dodano vrednost (UL L št. 347 z dne 11. 12. 2006, str. 1), nazadnje spremenjeno z Direktivo Sveta (EU) 2022/542 z dne 5. aprila 2022 o spremembi direktiv 2006/112/ES in (EU) 2020/285 glede stopenj davka na dodano vrednost (UL EU št. 107 z dne 6. aprila 2022, str. 1; v nadaljevanju: Direktiva o DDV).
Direktiva o DDV določa, da države članice lahko uporabljajo največ dve nižji stopnji, ki ne smeta biti nižji od 5% in eno stopnjo, ki je lahko nižja od 5%, ki se lahko uporabljajo za dobave blaga in opravljanje storitev iz kategorij, določenih v Prilogi III. Skladno z navedenimi določili Direktive o DDV, ZDDV-1 določa obračun DDV od blaga in storitev po splošni stopnji 22 % od davčne osnove, nižji DDV stopnji 9,5 % za dobave blaga in storitev, opredeljene v Prilogi I in posebni nižji DDV stopnji 5 % za dobave blaga in storitev iz Priloge IV. Obe prilogi sta sestavni del ZDDV-1.
Skladno z Direktivo o DDV, konkretneje z 10.c točko seznama dobav blaga in storitev iz Priloge III, je možna uporaba nižje stopnje DDV za dobavo in namestitev sončnih panelov na in ob zasebna bivališča, stanovanja ter javne in druge stavbe, ki se uporabljajo za dejavnosti v javnem interesu.
Za blago in storitve, za katere je predvidena ugodnejša davčna obravnava, je v Republiki Sloveniji predpisana nižja DDV stopnja v višini 9,5 %, posebna nižja 5 odstotna stopnja DDV pa se uporablja le izjemoma, in sicer za dobavo knjig, časopisov in periodičnih publikacij ter knjižnično izposojo zaradi posebnega pomena knjige za negovanje slovenske besede in kulture.
Ob obravnavi predlogov širitve nižjih stopenj DDV je pričakovati interes in prizadevanja za nadaljnjo širitev nabora blaga in storitev, za katere naj bi veljala nižja stopnja DDV. To bi imelo znatne javnofinančne posledice, brez hkratne nadomestitve tega izpada z ukrepi na prihodkovni ali odhodkovni strani proračuna pa bi bilo ogroženo tudi doseganje javnofinančnih ciljev v letu uveljavitve te spremembe, pa tudi v vseh nadaljnjih letih.
Z vidika delovanja sistema DDV je potrebno predvsem upoštevati, da DDV ni primeren instrument za uravnavanje cen blaga in storitev, ki jih gospodarski subjekti ponujajo prosto na trgu, saj se te oblikujejo predvsem na podlagi ponudbe in povpraševanja, kot tudi drugih konkurenčnih pogojev. Znižanje DDV za določene kategorije blaga oziroma storitev zato ne pomeni nujno tudi znižanja cen le-teh. Upoštevaje navedeno Ministrstvo za finance ocenjuje, da so učinkovitejše neposredne spodbude za posamezno vrsto blaga ali storitev. Ob tem Ministrstvo za finance poudarja, da davčna politika lahko predstavlja le podporni element drugim politikam, vsekakor pa davčna politika ne more biti izključni element podpore za financiranje ukrepov na okoljevarstvenem področju.
Ministrstvo za finance je na stališču, da je vprašanje zniževanja stopnje DDV za dobavo in namestitev sončnih panelov nasloviti v okviru širšega razmisleka o spremembah stopenj DDV v Republiki Sloveniji. V skladu s spremembami Direktive 2006/112/ES bo Ministrstvo za finance proučilo socialne, ekonomske in fiskalne učinke morebitne uporabe znižanih stopenj ob upoštevanju aktualnih gospodarskih razmer ter po potrebi predlagalo sprejetje ustreznih ukrepov.