Na avtobusih LPP so opozorilne table “Pešci, upoštevajte kolesarje!”. Opozorila so logična, saj so kolesarji postali moteč dejavnik mobilnosti, ki ogroža vse udeležence v prometu, zlasti šibkejše. Opozorilo je posebej namenjeno materam z otroki in starostnikom. Če torej kolesar povozi otroka, ki izstopa z avtobusa LPP, je upravitelj javnega pravno krit. Je opozoril na nesramnega kolesarja. Včasih so temu rekli, da si je umil roke. Je to pravilen način opozarjanja na prometne nevarnosti?
Trajnostni prehod in mobilne navade
Za trajnostni prehod v mobilnosti ne zadošča zamenjava fosilnega energenta z obnovljivim. Povsem je treba spremeniti mobilne navade. In ne tako, da so kolesarji izvzeti iz pravil varne vožnje. Narobe je, da se vozijo po cestah, kjer ne bi smeli, da švigajo med avtomobili, da vozijo v prepovedano smer, da drvijo po pločnikih … Ne, tudi kolesarji bi morali poznati in upoštevati prometna pravila za varno kolesarjenje. Niso pretirano zahtevna.
PRAVILA ZA VARNO KOLESARJENJE:
- Upoštevajte prometna pravila za kolesarje in prometne znake ter semaforje;
- Vedno kolesarite po kolesarskem pasu ali stezi, kjer obstajajo, ali ob robu cestišča (približno 60 cm od roba, da se izognete neravninam);
- Ne kolesarite v nasprotni smeri, saj tako ogrožate sebe in druge, vozniki vas tako ne pričakujejo;
- Kolesarite vedno ob DESNEM robu in po desni strani kolesarske steze, druge kolesarje ali oviro prehitevamo po LEVI;
- Bodite VIDNI in uporabljajte LUČI na kolesu: spredaj belo, zadaj rdečo, da vas vozniki prej opazijo, nosite svetla in odsevna oblačila (odsevni telovnik);
- Vedno uporabljajte kolesarsko čelado, saj Bistro glavo varuje čelada;
- Prilagodite svojo hitrost vožnje, saj so pogoste nesreče zaradi neobvladovanja kolesa (vožnja navzdol po klancu, v ovinku, na mokri ali spolzki površini)
- Ne kolesarite vzporedno, saj tako ovirate druge voznike, ki vas ne pričakujejo
- Nakažite smer vožnje z roko pri zavijanju, ter vzpostavite očesni kontakt z drugimi udeleženci v prometu;
- Preverite tehnično brezhibnost kolesa (ustrezna velikost, delovanje zavor, luči, napolnjenost pnevmatik);
- Nikoli ne kolesarite pod vplivom alkohola, drog ali drugih psiho-aktivnih snovi;
- Ne uporabljajte mobilnih telefonov ali drugih naprav med vožnjo kolesa, ker motijo vašo pozornost;
- Prtljago namestite na ustrezen nosilec ali košaro, oz. kolesarsko torbo;
- V primeru dežja uporabljajte kolesarsko pelerino in nikdar ne kolesarite z dežnikom v roki;
- Poskrbite za varnost otrok na kolesu: obvezna čelada, kot potniki v posebnih sedežih ali prikolici;
- Bodite pozorni na pešce in prilagodite svoje ravnanje, saj so oni še bolj ranljivi kot kolesarji.
Kaj mora storiti LPP?
Vsekakor mora speljati kolesarske steze stran od avtobusnih postajališč. Potniki, ki izstopajo z avtobusa, imajo pravice pričakovati, da stopajo na varno površino, ne pod kolesa nesramnih kolesarjev. Poleg tega bi morali upravljalci javnih prevozov opozoriti kolesarje na pešce, zlasti ob avtobusnih postajah.
Kaj pa mreže za kolesarje?
Precej civilnih gibanj se združuje v organizacije, ki spodbujajo kolesarjenje kot trajnostno mobilnost. Zelo podpiram. Ampak, prosim, ne v breme ranljivejših udeležencev v prometu.
Tudi Slovenska kolesarska mreža gleda na težave prometne varnosti kot na prometno varnost kolesarjev. Kaj pa ranljivi udeleženci? Ko šoloobvezni otroci čakajo šolski avtobus, na pločniku, na mestu, ki je določen za ustavljanje šolskih avtobusov, jih ogrožajo kolesarji. Morda se kolesar res počuti bolj varno na pločniku kot na cesti, kjer ima ob robu cestišča zarisano (ali ne) kolesarsko stezo, vendar mu to ne daje pravice, da ogroža malčke.
Nove nevarnosti
Med kolesarje so se vrinili vozniki koles z motorji, e-koles, skirojev, rolkarjev … Pa tudi kolesa niso več zgolj prometno sredstvo, temveč predmet poželenja. Občasno tudi množica mladih in malo manj mladih v hecnih pajkicah drvi med avtomobili in pešci, v conah umirjenega prometa. Najde se tudi kak zaščitniški očka , ki kolesari sredi ceste misleč, da bo tako zaščitil svojega sina na kolesarski stezi; ne, otroka bo najbolj zaščitil z zgledom, s spoštovanjem prometnih pravil in ne s kazanjem junaštva (oziroma neumnosti).
Kolesarji, prosim, pazite na ranljivejše udeležence v prometu.
Primeri dobre prakse
Poleg kritike slabega smo dolžni tudi pohvalo dobrega. Opazili smo, da nekateri kolesarji, ki pravilno vozijo po kolesarskih stezah, ustavljajo pred prehodom za pešce, če želijo pešci prečkati cesto. To se dogaja zlasti v turističnih krajih, kolesarji pa so tuje govoreči.
Tudi kolesarji so lahko korektni udeleženci v prometu. To dokazujejo tuji kolesarji. Našim kolesarjem manjka le nekaj kolesarske kulture. Morda jih bo ta prispevek opomnil, da je možno poganjati pedala in hkrati ostati varen udeleženec v prometu.