MobilnostZgodbice za lažje razumevanje

Gledamo propad Zahoda?

Aldo Greč oz. Aldo Grech, ustanovni partner pri CxO Consulting, ki vodi strategije trajnostne rasti, jo objavil čudovit prispevek Gledamo propad zahoda? Obiščite njegove prispevke, komentirajte.

Opozorila

Zgodovina je polna opozorilnih zgodb o industrijah in velikanih, ki se nočejo prilagoditi, dokler ni prepozno. Ne glede na to, ali je bila kriva konjska vprega, ki se je trmasto oklepala, ko so avtomobili prevzeli oblast, prepričanje, da so banke prevelike, da bi propadle (dokler niso bile), ali prevzetnost Nokie in Kodaka, ki mislita, da je njuna prevlada večna, lekcija je vedno enako: premiki paradigem nikogar ne čakajo.

Pred dvajsetimi leti je Kitajska sprejela strateško odločitev, da se bo povsem posvetila električnim vozilom (EV). Medtem ko je Zahod večinoma ignoriral ta nastajajoči trg, je Kitajska prepoznala ne le okoljski imperativ, ampak tudi gospodarsko priložnost. Medtem je Big Auto v EU in ZDA stopil na drugačno pot; pot zanikanja, zamude in odklona. Namesto da bi sprejeli prihodnost, so podvojili preteklost in sprožili agresivne dezinformacijske kampanje, da bi diskreditirali električna vozila.

Kampanja proti električnim vozilom in štartu od zadaj

S pripovedmi o “zaskrbljenosti glede dosega”, “ognjevarnih baterijah” in “počasnem polnjenju” je Big Auto zasejal dvom med potrošniki. Te kampanje so bile tako učinkovite, da so jih mnogi v industriji in javnosti sprejeli, brez pomislekov. Proizvajalci avtomobilov so dolga leta obljubljali revolucionarna lansiranja električnih vozil, vendar je bila večina teh bodisi “obljubljen izdelek, ki nikoli ne pride na trg” bodisi vrsta simboličnih poskusov, ki so bili zasnovani tako, da bodo neuspešni. Toyota je na primer podpirala polprevodniške baterije in vozila na vodik – tehnologije, ki ostajajo večinoma teoretične ali nišne. Medtem so se naložbe v vozila z motorjem z notranjim zgorevanjem (ICE) nadaljevale z nezmanjšano močjo.

Ta strategija se je nekaj časa zdela izvedljiva. Proizvajalci starih avtomobilov so ohranili svojo prevlado, električna vozila pa so bila zavrnjena kot modna muha. Toda ko so se prvi uporabniki umaknili splošnemu sprejemanju, se je oseka začela obračati v plimo. Prodaja električnih vozil je vztrajno rasla, leto 2025 pa bo označilo prelomno točko, ko bodo električna vozila trdno prešla v večino. Podjetja, kot sta Tesla in BYD, so izkoristila ta zagon in se uveljavila kot vodilna v svetu, medtem ko so stari igralci ostali nevtralni.

Izziv

Starejši proizvajalci avtomobilov se zdaj soočajo z ogromnim izzivom. Tudi če začnejo električna vozila jemati resno danes, za nastajajočimi proizvajalci električnih vozil zaostajajo 5 do 10 let. EV niso le vozila na ICE z električnim motorjem, ki nadomešča motor; v bistvu so iPhoni na kolesih. Primarna vrednost je v njihovi programski opremi in uporabniški izkušnji (UI/UX), področjih, kjer starejši avtomobilski proizvajalci nimajo veliko ali skoraj nič strokovnega znanja.

Kot odgovor smo priča prepiru: Volkswagnova naložba v Rivian želi izkoristiti svojo tehnologijo električnih vozil, medtem ko se Audi, Mercedes in drugi pri izdelavi svojih avtomobilov zanašajo na Kitajsko. Toyota, ki se bori za ohranitev svojega tržnega deleža na Kitajskem, se je zatekla k preimenovanju kitajskih vozil za domači trg in preimenovanju suzukijev za druge regije. To ni skladna strategija EV. To je obupan in kaotičen poskus preživetja, ki uporablja taktike, ki se zdijo bolj kot zadnja prizadevanja kot napredna inovacija. Toda upanje nikoli ni bilo uspešna strategija.

Cena samozadovoljstva

Zdaj postajajo posledice te samozadovoljnosti boleče jasne. Medtem ko električna vozila utrjujejo svojo prevlado, se proizvajalci starejših avtomobilov trudijo, da bi jih dohiteli. Težava? Javnost je po letih indoktrinacije še vedno skeptična do njihove ponudbe električnih vozil. Zakaj bi kupili električni avtomobil od podjetja, ki vam je desetletja govorilo, da električna vozila niso izvedljiva? Namesto tega se potrošniki obračajo na zaupanja vredne blagovne znamke električnih vozil – in vedno bolj na kitajske proizvajalce avtomobilov, ki vstopajo na zahodne trge s cenovno dostopnimi in visokokakovostnimi možnostmi.

Rezultat je popolna nevihta za avtomobilsko industrijo EU in ZDA. Grozijo zapiranja tovarn, ogroženih na stotine tisoč delovnih mest. Industrijske hrbtenice, zgrajene na vozilih ICE, propadajo, vlade pa se težko odzivajo. Medtem so kitajska električna vozila pripravljena prevladovati na zahodnih trgih, lokalni proizvajalci avtomobilov pa se borijo za konkurenco.

Lekcije za prihodnost

Zgodba starih proizvajalcev avtomobilov zrcali zgodbo o Kodaku in Nokii. Aroganca in miselnost odmevne komore lahko zaslepita celo najbolj dominantne igralce. Spremembe paradigem pogosto prihajajo od zunaj in uveljavljeni se redko prilagodijo dovolj hitro, da bi preživeli.

Torej, kaj lahko stori stara avtomobilska industrija? Iskren odgovor je, da nihče ne ve zagotovo. Če pa želijo imeti kakšno možnost, morajo:

  1. Pospešiti prizadevanja za tranzicijo:  Polovičarski poskusi proizvodnje električnih vozil ne bodo odrezali. Proizvajalci avtomobilov se morajo v celoti zavezati električnim vozilom in prenehati varovati svoje stave na zastarele tehnologije, kot sta vodik in e-goriva.
  2. Znova zgraditi zaupanje potrošnikov:  Leta napačnih informacij so škodila verodostojnosti starih blagovnih znamk. Pridobivanje skeptičnih potrošnikov bo zahtevalo preglednost in resnično predanost prehodu na električna vozila.
  3. Sprejem inovacij:  Prihodnost transporta ni samo električna; je tudi povezana, avtonomna in deljena. Podjetja, ki ne bodo vlagala v ta področja, bodo zastarela.
  4. Sodelovanje z vladami:  oblikovalci politike imajo vlogo pri ustvarjanju enakih konkurenčnih pogojev. Subvencije, naložbe v infrastrukturo in trgovinska politika bodo ključnega pomena pri zagotavljanju, da bodo lahko lokalni proizvajalci avtomobilov tekmovali s kitajskim uvozom.

Prelomnica

EV revolucije ni več na obzorju; tukaj je. Vprašanje za avtomobilsko industrijo EU in ZDA je, ali se bosta lahko pravočasno prilagodili ali pa se bosta pridružili dolgemu seznamu podjetij, ki niso prepoznala neizogibnosti sprememb. Kot je pokazala zgodovina, tisti, ki ignorirajo spremembe paradigem, to počnejo na lastno odgovornost.

Ogrožena energetska industrija na Zahodu

Zahod je izumil fotovoltaično (PV) tehnologijo, vendar je proizvodnjo prenesel na Kitajsko, s čimer je ogrozil lastno prihodnost in se zanesel na geopolitičnega nasprotnika za fosilna goriva. Ta odvisnost se je vrnila, da jih je ugriznila, tako da je Zahod pustil, da si opomore.

Medtem ko se je Zahod prilagajal avtoritarnim režimom, je Kitajska izkoristila znanje, ki ga je pridobila o PV in baterijah, ter vztrajno napredovala. Presegla je tako Zahod kot Japonsko in postala vodilna v svetu na področju izdelkov iz obnovljivih virov energije.

Danes je Zahod kljub sporazumom, kot je Pariški sporazum in druge podnebne pobude, še vedno odvisen od fosilnih goriv,. H​hkrati obuja svojo ljubezen do jedrske energije. Namesto potrebnega prehoda na obnovljive vire energije politike, kot so mejne cene in subvencije za jedrska in fosilna goriva, ohranjajo to odvisnost.

To, kar opažamo v energetski industriji, zrcali vedenje starih proizvajalcev avtomobilov: plinska razsvetljava. Namesto da bi podvojili porabo obnovljivih virov energije v korist podnebja in potrošnikov, izkoriščajo mehanizme, kot je mejno določanje cen, da odjemalcem za poceni obnovljivo energijo zaračunajo previsoke cene, tako da jo cenijo po stopnjah fosilnih goriv. Hkrati širijo pripoved, da obnovljiva energija ni resnično cenejša in spodbuja odvisnost od geopolitičnih tekmecev, kot je Kitajska. To pripoved mnogi zlahka sprejmejo, kljub ironiji, da so njihovi domovi in ​​delovna mesta polni izdelkov kitajske proizvodnje, ki so jih prostovoljno kupili, kar je služilo zahodnim podjetjem. Toda ko gre za obnovljive vire energije, prevladuje skepticizem.

Je to naslednji veliki kolaps Zahoda po zatonu avtomobilske industrije? In če je tako, ali smo priča umiku zahodnega vpliva, medtem ko Kitajska prevzame vodstvo, kar se odvija tik pred našimi očmi? Mar to pomeni propad Zahoda, kot ga poznamo?

Zamujena priložnost

Slovenska avtomobilska industrija je zamudila priložnost, ko je prezrla koncept mestnega električnega avtomobila SEV.

Projekt  SEV  vsebuje razvoj in izdelavo  majhnega, varčnega električnega vozila  (EV)  za krajše  potovalne razdalje, vsakodnevna opravila v:

  • urbanem  okolju
  • ruralnem  okolju
  • sistemu  deljenja  vozila  (carsharing)

Idealno vozilo za državo z razpršeno poseljenostjo. Prototip je narejen. Potrebno je pripraviti tehnologijo in produkcijske kapacitete za izdelavo poizkusne količine (cca 20 vozil) za potrebe homologacije, prodajnih aktivnosti, priprave investicijskih aktivnosti itd. ). Bo sedaj, ko vsem teče voda v grlo, kak domač proizvajalec sprejel izziv?

Sorodni članki

Emisije osebnih vozil

Matjaž Valenčič

Nuclear energy-one of the causes of global warming

Matjaž Valenčič

Naravne sile

Matjaž Valenčič

Komentiraj